Δεξιότητες-κυκλοφοριακή αγωγή 2021-22

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 ιεπ-δεξιοτητες
 

Επιμορφωτικό – υποστηρικτικό υλικό

Πράξη: «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων» (MIS5092064)

 
 
 σημα
 
 
 

ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ 2014-2020» που συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο)

 
 επιχειρησιακό πρόγραμμα


   ιεπ-δεξιοτητες
   
 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

   
   
   
 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

   σημα 1
   
 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+:

http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

ΟΠΣ Επιμόρφωσης - Ι.Ε.Π.: Όλες οι δράσεις (iep.edu.gr): https://elearning.iep.edu.gr/study/course/index.php?categoryid=62

   
   επιχειρησιακό πρόγραμμα
   
   
   ιεπ-δεξιοτητες


ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

4…/Δημοτικό Σχολείο Μανδάλου……………………………………………..…………………

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ …2021-22…………………..

Σχολική μονάδα

Δημοτικό Σχολείο Μανδάλου

Αριθμός τμημάτων

4

Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας

38

Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας

5

Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων

5

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και ΚαινοτομώΔημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

 ευ-ζην  φροντίζω το περιβάλλον  ενδιαφέρομαι και ενεργώ  δημιουργώ και καινοτομώ

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

1

2

3

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-Μειονεκτήματαα)

 

Το όραμά μας

Κυρίαρχος σκοπός της σχολικής μας κοινότητας είναι η δημιουργία ενός σχολείου που μπορεί να ανταποκριθεί στις προσδοκίες μαθητών/τριών, γονέων και κηδεμόνων, σε συνδυασμό με τις σύγχρονες - καινοτόμες παιδαγωγικές και διδακτικές αντιλήψεις, αλλά και τις διαχρονικές κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες. Ταυτόχρονα το σχολείο μας θέλουμε να διατηρήσει την τοπική-πολιτισμική του κουλτούρα και σε συνδυασμό με τον αρχικό σκοπό να χρησιμοποιήσει εκείνα τα στοιχεία που θα το κάνουν ένα σύγχρονο σχολείο με ευρωπαϊκό προσανατολισμό που παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους.

Tο όραμα του σχολείου μας:

Θέλουμε ένα σχολείο:

v με παιδιά χαρούμενα

v με αλληλοσεβασμό και ενσυναίσθηση μεταξύ μαθητών/-τριών, εκπαιδευτικών και γονέων

v που θα προωθεί την ενεργή συμμετοχική μάθηση

v που θα μαθαίνει το σεβασμό και την αξία της ελευθερίας και της δημοκρατίας

v με σεβασμό για το περιβάλλον

v που θα διαμορφώνει ενσυνείδητη και υπεύθυνη στάση για τη δημιουργία μιας νοοτροπίας που διαπνέεται από την ασφαλή οδική συμπεριφορά

v που θα δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά

v που θα δείχνει πώς θα αλλάξουν τον κόσμο τους, έστω και αν προσθέσουν απλά ένα λιθαράκι

v που θα τους μαθαίνει να ονειρεύονται και να μπορέσουν να ανταποκριθούν με ασφάλεια στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες.

Οι επιμέρους στόχοι μας ιδιαίτερα για τη νέα σχολική χρονιά αναδεικνύονται από:

ü1)Τα αποτελέσματα της έρευνας που εφαρμόσαμε με την έναρξη του σχολικού έτους σε γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας (SWOT Analysis κατά την ανάλυση SWOT) μελετώνται τα δυνατά (Strengths) και αδύνατα (Weaknesses) σημεία μίας επιχείρησης, οργανισμού ή και περιοχής, καθώς και οι ευκαιρίες (Opportunities) και οι απειλές (Threats) που υπάρχουν.

ü2) και τις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε τόσο   από τις κοινωνικό-πολιτισμικές αλλαγές που συντελούνται και βιώνουμε, τις ανάγκες μαθητών και μαθητριών που μεταβάλλονται, αλλά και από τα νέα δεδομένα στο χώρο της εκπαίδευσης .

Η έρευνα κατέδειξε τα παρακάτω:

Δυνατά σημεία:

  • Το σχολείο μας βρίσκεται σε χωριό και τα παιδιά έχουν περισσότερο χώρο δράσης για παιχνίδι και επικοινωνία.
  • Η μακρόχρονη παρουσία έμπειρων εκπαιδευτικών στο σχολείο μας και η καλή συνεργασία.
  • Η καλή σχέση σχολείου και συλλόγου γονέων και κηδεμόνων.
  • Η εξωστρέφεια του σχολείου μας σε προγράμματα Erasmusκαι etwinning (καθώς έχουμε κερδίσει και βραβείο) αλλά και η συμμετοχή μας σε καινοτόμες δράσεις.

Αδυναμίες:

• Ένδεια υλικοτεχνικών υποδομών κυρίως στο εργαστήριο πληροφορικής και στις ηλεκτρονικές-ψηφιακές συσκευές.

  1. Συνδιδασκαλία τάξεων λόγω υποβάθμισης του σχολείου μας σε 4/θέσιο .
  2. Σχολείο σε παραμεθόρια περιοχή στα βόρεια σύνορα της χώρας με δυσκολίες στη μετακίνηση του για εξωσχολικές δράσεις
  3. Αδυναμία κατανόησης από γονείς για το ουσιαστικό ρόλο της παράλληλης στήριξης.
  4. Μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και πολλά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα.

Ευκαιρίες:

  • Η συνεργασία μας με όμορα σχολεία, αλλά και με σχολικές μονάδες από όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
  • Η συνεργασία με τοπικούς φορείς.
  • Η συμμετοχή σε προγράμματα για απόκτηση βιβλιοθήκης αλλά και σε πρόγραμμα ρομποτικής.

Απειλές:

  • Μειωμένη χρηματοδότηση
  • Ο μεγάλος αριθμός νοσούντων και θανόντων από covid-19 στην τοπική μας κοινωνία δημιούργησε πολλές δυσκολίες στην κοινωνική συναισθηματική και ψυχική οντότητα των μαθητών
  • Η υπογεννητικότητα στην περιοχή μας, επέφερε δραματική μείωση στον αριθμό των μαθητών μας.
  • Στο δρόμο του σχολείου μας έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα με μηχανάκι.
  • Μεγάλη χρήση φυτοφαρμάκων λόγω αγροτικών καλλιεργειών (κύρια ασχολία των κατοίκων) και αυξημένη ρίψη σκουπιδιών στην περιοχή.

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες

Το σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας μας θα ξεκινήσει με τη θεματική ενότητα «Ζω καλύτερα - Ευ Ζην»

Υποθεματική: Οδική Ασφάλεια

Τίτλος: «Κυκλοφορώ με ασφάλεια»

Οι δεξιότητες που θα καλλιεργηθούν στην παραπάνω ενότητα είναι :

Δεξιότητες 21 αιώνα

(κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)

Μέσα από τις δράσεις του προγράμματος, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν μέσα από τα παιχνίδια και να δημιουργήσουν μέσα από κατασκευές και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη μέσα από τις διαφορετικές τους απόψεις .

Στο πρόγραμμα θα χρησιμοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες με αποτέλεσμα να καλλιεργηθεί η ψηφιακή μάθηση 21 αιώνα. Οι μαθητές σε εργασία που θα τους ανατεθεί στους υπολογιστές θα αναπτύξουν την ψηφιακή επικοινωνία-ψηφιακή συνεργασία, ψηφιακή δημιουργικότητα και ψηφιακή κριτική σκέψη.

Δεξιότητες κοινωνικής ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα) Οι μαθητές θα ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της οδικής ασφάλειας για να γίνουν υπεύθυνοι στην ατομική τους οδική συμπεριφορά.

Δεξιότητες της τεχνολογίας και ρομποτικής

(δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα) Οι μαθητές των μεγάλων τάξεων έχοντας προηγούμενη εμπειρία από τη χρήση H.Y και προγράμματος ρομποτικής θα ασχοληθούν και θα δημιουργήσουν έρευνες και στατιστικές μελέτες. Ταυτόχρονα μέσω της δεξιότητας του μοντελισμού θα δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο.

Δεξιότητες νου

Στρατηγική σκέψη-κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές

Θα αναπτυχθούν μέσα από τις κατασκευές που θα κάνουν όλες οι τάξεις.

Στόχοι του θέματος:

1.Γνωστικοί

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τι σημαίνει «Κυκλοφοριακή Αγωγή» και ποια η χρησιμότητά της.
  • Να αντιληφθούν τους κινδύνους που υπάρχουν όταν δεν ακολουθούν τους κανόνες και να γνωρίσουν τρόπους πρόσληψης των ατυχημάτων που μπορούν να συμβούν στο δρόμο.
  • Να προβληματιστούν και να προτείνουν λύσεις για τη μείωση των ατυχημάτων στο δρόμο.
  • Να γνωρίσουν τα μέσα μεταφοράς του σήμερα και άλλων εποχών.
  • Να κατανοήσουν το λόγο μεταφοράς των ανθρώπων και τις ιδιαιτερότητες του κάθε μέσου.
  • Να συμπεριφέρονται σωστά ως πεζοί, οδηγοί ποδηλάτων και επιβάτες
  • Να γνωρίσουν τα βασικά σήματα κυκλοφορίας και τους φωτεινούς σηματοδότες για την ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων.
  • Να μάθουν τους βασικούς κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής.

2. Ψυχοκινητικοί

  • Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων των παιδιών με εργασίες δημιουργικές, θεατρικό παιχνίδι και άλλες δραστηριότητες.

3. Συναισθηματικοί

  • Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε διάφορα θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής.
  • Να αποκτήσουν κυκλοφοριακή συνείδηση.
  • Να αποκτήσουν θετική στάση στα θέματα οδικής ασφάλειας.

4. Κοινωνικοί

  • Να μάθουν να συνεργάζονται
  • Να σχεδιάζουν και να εκτελούν ομαδικές δραστηριότητες

Το παρόν σχέδιο δράσης συνδέεται με γνωστικά αντικείμενα στη

  • Γλώσσα
  • Μελέτη
  • Πληροφορική
  • Μαθηματικά
  • Αισθητική Αγωγή
  • Γυμναστική



Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 

Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων

Ως προς τη Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

ευ-ζην

Υποθεματική: Οδική ασφάλεια

Τίτλος:          «Κυκλοφορώ με ασφάλεια»

Εργαστήρια :7

  • 1)Σκέψου υπεύθυνα (εργαστήριο 1)

Ως αφόρμηση χρησιμοποιούμε τη μέθοδο « καταιγισμό ιδεών». Μετά από συγκεκριμένες ερωτήσεις του εκπαιδευτικού για τα οδικά ατυχήματα , οι μαθητές καταγράφουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και με τη μέθοδο της αράχνης φτιάχνουν το δέντρο των συναισθημάτων. Στη συνέχεια στις Α΄-Β΄ τάξεις θα γίνει ανάγνωση παραμυθιού σχετικά με τα ατυχήματα (Ο Κουνελοπατίνης στη γειτονιά-χωρίς κανόνες) και δραματοποίηση του παραμυθιούΤο παραμύθι μας δίνει αφόρμηση για να διατυπώσουμε ερωτήματα και να καταλήξουμε σε συμπεράσματα. Τα παιδιά ζωγραφίζουν δύο εικόνες με θέμα (Η γειτονιά χωρίς κανόνες-Η γειτονιά με κανόνες. Στις Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ τάξεις θα γίνει προβολή βίντεο σχετικά με το θέμα . Στη δράση αυτή οι μαθητές θα προβληματιστούν για τα ατυχήματα που συμβαίνουν στο δρόμο και θα εκφράσουν τα συναισθήματά τους.Στο τέλος οι μαθητές Γ΄-Δ΄ για εργασία στο σπίτι έχουν να σχεδιάσουν τη διαδρομή τους από το σπίτι στο σχολείο(στη διαδρομή καλούνται να βάλουν και πινακίδες που υπάρχουν , διαβάσεις κτλ.) . Δραστηριότητες με στόχο την εκμάθησή τους και την κατανόηση του ρόλου τους για ένα ασφαλές οδικό περιβάλλον.

  • 2)Μέσα μαζικής μεταφοράς (εργαστήριο 2)

Οι μαθητές των Α’ και Β΄ τάξεων θα γνωρίσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς από το βιβλίο της Μελέτης. Θα δουλέψουν ομαδικά και θα βάλουν σε κατηγορίες τα Μ.Μ.Μ. Θα παρακολουθήσουν σχετικά βίντεο.Στη συνέχεια   θα κατασκευάσουν το<μικρό βιβλίο> με θέμα τα Μ.Μ.Μ. Στο τέλος του εργαστηρίου θα διασκεδάσουν με   παιχνίδι ρόλων (γίνονται μέσα μαζικής μεταφοράς και κυκλοφορούν στο δρόμο) . Συμπληρώνουν φύλλο αξιολόγησης με αντιστοίχιση.

Οι Γ’, Δ’, σε 2 κύκλους από κάνσον τους οποίους κολλάει στον πίνακα η εκπαιδευτικός, τους ζητάει να γράψουν ένας ένας ένα όχημα με 1-4 άτομα στον έναν κύκλο και στον άλλο κύκλο οχήματα που κουβαλάνε πολλούς επιβάτες.

Οι μαθητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται με οχήματα από τον πρώτο κύκλο. Τέλος απαντάνε ένα ερωτηματολόγιο

Οι Ε’ και ΣΤ τάξη θα κάνουν δραστηριότητες όπως: . Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς (σταυρόλεξο) http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3541)

Ασφάλεια στους δρόμους http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2192/Glossa_D-Dimotikou_html-empl/indexf_00.html

  • 3)Σταμάτα-Κοίτα-Άκου(εργαστήριο 3)

Οι μαθητές μαθαίνουν να κυκλοφορούν ως πεζοί. Ο εκπαιδευτικός με τη μέθοδο της ρουτίνας σκέψης:( βλέπω-σκέφτομαι αναρωτιέμαι ) δείχνει εικόνες που εμπεριέχουν σωστές και λανθασμένες διελεύσεις των πεζών σε δρόμους. Οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν τη σωστή συμπεριφορά στο δρόμο, τις πινακίδες, τις διαβάσεις και τους σηματοδότες που υπάρχουν καθώς και τη χρησιμότητα τους.Οι μικρές τάξειςπαρακολουθούν βίντεο (Βίντεο εκπαιδευτικής τηλεόρασης Με ασφάλεια βαδίζω (Φανάρια,διαβάσεις)

Μαθαίνουν τους σηματοδότες και το ρόλο τους.

Συζητούν και καταγράφουν τους βασικούς κανόνες που πρέπει να ακολουθούν ως πεζοί.

Οι μεγάλες τάξεις θα καταγράψουν με φωτογραφίες και βίντεο τις πινακίδες που υπάρχουν στο χωριό.

Οι μαθητές εκφράζονται δημιουργικά μέσα από τις τέχνες στην εκπαίδευση (εικαστικά μουσική,) με την παραγωγή καλλιτεχνικών δρώμενων και δραστηριοτήτων. Οι Α ΄- Β΄ θα φτιάξουν συνθήματα και πινακίδες. Οι Γ ’- Δ΄ θα δημιουργήσουν αφίσες και τραγούδι. Φύλλο εργασίας: Κατασκευή με μαύρο χαρτόνι και ανθρωπάκια σε διάφορα χρώματα. Τα κολλάμε και παρατηρούμε ποια φαίνονται καλύτερα.

Η Ε΄-Στ΄Τάξη δουλεύουνσε ομάδες (4 ή 5 ατόμων).

Δημιουργούν Google Maps τον χάρτη της διαδρομής από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα, προσθέτοντας, με τις δυνατότητες της εφαρμογής, σύμβολα ή εικόνες για τις πινακίδες σήμανσης ή τα φανάρια και ότι άλλο θεωρείται σημαντικό. Επιλέγουν την διαδρομή ως πεζός ή ποδηλάτης ή επιβάτης ΙΧ και αιτιολογούν την επιλογή (συντομότερη ή ασφαλέστερη διαδρομή, ταχύτερη, οικονομικότερη, φιλική για το περιβάλλον ή την υγεία μέσον και συνδυασμός αυτών) (My Maps – Πληροφορίες – Χάρτες Google, https://www.google.com/intl/el/maps/about/mymaps/)

4)Παιδιά στο αυτοκίνητο (εργαστήριο 4)

Στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι οι μαθητές να καταλάβουν τη σημασία και την αναγκαιότητα να ακολουθούν βασικούς κανόνες   ως επιβάτες. Γίνεται συζήτηση και καταγραφή των εμπειριών τους σε διάφορα επιβατικά μέσα και με παιχνίδια ρόλων καταλήγουν σε συμπεράσματα γράφοντας το δεκάλογο του καλού επιβάτη.

5)Οδηγοί…μας βλέπετε; (εργαστήριο 5)

Οι δραστηριότητες στο εργαστήριο αυτό έχουν στόχο την εκτίμηση της σπουδαιότητας του ορθού τρόπου χειρισμού του ποδηλάτου, της επιλογής του απαραίτητου εξοπλισμού και της εκμάθησης των κανόνων συμπεριφοράς των ποδηλατών. Οι μικρές τάξεις διαβάζουν, σχολιάζουν και ζωγραφίζουν το παραμύθι « Ο φίλος μου ο ποδηλατάκιας» .

Όλοι οι μαθητές φέρνουν τα ποδήλατά τους στο σχολείο και στο μάθημα της γυμναστικής μαθαίνουν, παίζουν και αξιοποιούν τους κανόνες του σωστού ποδηλάτη.

6)Το αλφαβητάρι του Κ.Ο.Κ( εργαστήριο 6)

Στο εργαστήρι αυτό θα ασχοληθούμε με παιχνίδια για την κατασκευή της αλφαβήτας του Κ.Ο.Κ.

7)STEM και οδική ασφάλεια (εργαστήριο 7)

Με τη μέθοδο της ομαδοσυνεργατικής, οι μαθητές της Α΄-Β΄ θα κατασκευάσουν μία μακέτα (αναπαράσταση πόλης), οι Γ΄-Δ΄ και Ε΄-Στ΄ θα φτιάξουναυτοκινητάκια με πηλό που θα χρησιμοποιηθούν στη μακέτα των μικρών τάξεων.

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το

Περιβάλλον

φροντίζω το περιβάλλον

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

ενδιαφέρομαι και ενεργώ

 

 

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

δημιουργώ και καινοτομώ

 

 

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα

Μέσα από τις δράσεις του προγράμματος οι μαθητές μαθαίνουν να επικοινωνούν και να συνεργάζονται, να διερευνούν, να αναπτύσσουν την κριτική του σκέψη, να αξιολογούν τις καταστάσεις και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Ειδικότερα οφέλη

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό επιδιώκουμε οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Η διαμόρφωση της σωστής κυκλοφοριακής αγωγής και της αυτοκινητικής κουλτούρας είναι πρώτα από όλα ζήτημα παιδείας. Τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία πρέπει να εκτίθενται σε ερεθίσματα, να παίρνουν τα σωστά παραδείγματα καθώς χτίζουν μέρα με τη μέρα την προσωπικότητά τους σαν άνθρωποι, υπεύθυνοι πολίτες και μελλοντικοί οδηγοί.

Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας

Nα μάθει να αντιμετωπίζει τους κινδύνους του δρόμου, να καλλιεργήσει δηλαδή συστηματικά το έμφυτο σε κάθε άνθρωπο ένστικτο της αυτοπροστασίας.

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα

Οι μαθητές θα μεταδώσουν την ευαισθητοποίησή τους για τους κινδύνους στο δρόμο, για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούν είτε ως πεζοί είτε ως επιβάτες στην τοπική κοινότητα

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών

Για τη συνολική συμμετοχή μαθητών και μαθητριών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ και κίνητρα, θα εφαρμοστούν ποικίλες διδακτικές πρακτικές για την καλλιέργεια του ενδιαφέροντός τους.

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης

Συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, τους τοπικούς φορείς και την Τροχαία για να εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης.

Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν

Θα δημιουργήσουμε ένα λειτουργικό ψηφιοποιημένο υλικό από τις δράσεις και δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν. Ένα μέρος του υλικού αυτού θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου αλλά και όποιο θεωρήσουμε αξιοποιήσιμο θα μπορεί να αποτελέσει υλικό για μια ψηφιακή μας έκδοση αλλά και υλικό για τη συμμετοχή μας σε αντίστοιχους μαθητικούς διαγωνισμούς. Τέτοιο υλικό μπορεί να είναι: βίντεο εκδηλώσεων, βίντεο παραγωγής μαθητών-μαθητριών, καλλιτεχνικά δημιουργήματα, φωτογραφίες, ερωτηματολόγια προς γονείς και μαθητές.

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία   που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήριων Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.

Βιβλιογραφία

Σύνδεση με το ΑΠΣ και τα σχολικά εγχειρίδια: 1. Στο βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος της Β τάξης στην Ενότητα13( Μεταφορές) και της Γ τάξης στην Ενότητα 3( Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς, στο Κεφάλαιο 3 Κυκλοφορούμε με ασφάλεια, στα Σήματα Οδικής Κυκλοφορίας). (http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2260/Meleti-Perivallontos_G-Dimotikou_html-empl/index3_3.html

Στο βιβλίο της Γλώσσας της Δ΄ τάξης στην Ενότητα 5 Ασφαλώς … κυκλοφορώ (http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2192/Glossa_D-Dimotikou_html-empl/indexf_00.html)

Εργαστήριο 1

https://www.youtube.com/watch?v=tSWlN9vDn-g

Εργαστήριο 2

Μαθαίνω τα Μέσα Μεταφοράς και τα Οχήματα Η Γειτονιά των Λέξεων

https://www.youtube.com/watch?v=WCZNwwbIYko

Μέσα Συγκοινωνίας και Μεταφοράς

https://www.youtube.com/watch?v=e7f_jqO0ATo

Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς (σταυρόλεξο)   (9-12 χρονών)

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3541)

Εργαστήριο 3

Με ασφάλεια βαδίζω (Φανάρια, Διαβάσεις)

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/625).

Σήματα τροχαίας – Μπίγκο (παιχνίδι)

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10999

Ταίριαξε τα σήματα της Τροχαίας (παιχνίδι)

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10999

Μαθαίνω τα σήματα της τροχαίας (παιχνίδι)

https://www.youtube.com/watch?v=UtXAfogDrpI

εργαστήριο 4

 

Ζώνες ασφαλείας - Εκπαιδευτική Τηλεόραση

https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/kikloforiak-agogi/zones-asfaleias

Φύλλο εργασίας: Σχηματίζουν τον δεκάλογο του σωστού επιβάτη.

http://edrive.yme.gov.gr/sites/default/files/ae3_daskaloi_6-12.pdf-φύλλο εγασίας

εργαστήριο 5

Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας

https://www.youtube.com/watch?v=5jWGlumX_JQ

https://www.youtube.com/watch?v=92KjbiqxJpsπως

εργαστήριο 6

Ασφαλής πορεία Εκπαιδευτική τηλεόραση

https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/kikloforiak-agogi-2/asfalis-poreia

Και ο πεζός έχει δικαιώματα, Εκπαιδευτική τηλεόραση

https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/kikloforiak-agogi/kai-o-pezos-exeidikaiomata

https://www.youtube.com/watch?v=nfQkvbZr8kM

     επιχειρησιακό πρόγραμμα

 


 

 

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ - ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων

Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό) στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

ευ-ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

φροντίζω το περιβάλλον

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

ενδιαφέρομαι και ενεργώ

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

δημιουργώ και καινοτομώ

 

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

 

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

   
 

Η αξιολόγηση – συνολική αποτίμηση & αναστοχασμός θα γίνει με ερωτηματολόγιο που βασίζεται στους στόχους του προγράμματος. Θα δοθούν φύλλα αξιολόγησης σε κάθε εργαστήριο. Η διάχυση μπορεί να πραγματοποιηθεί με εκδήλωση για τους γονείς και με ανάρτηση στον ιστότοπο του σχολείου.

       

2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

(σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών)

ως προς το σχολικό κλίμα γενικά

Ερχόμενοι τώρα να αξιολογήσουμε το πρόγραμμα θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν με μεγάλη επιτυχία.

ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς)

Οι οργανωμένες δραστηριότητες ανταποκρίνονταν στα ενδιαφέροντα αλλά και στις ικανότητες των παιδιών. Δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να εμπλακούν σε δημιουργικές διαθεματικές δραστηριότητες, να συνεργαστούν, να προβληματιστούν, να ερευνήσουν και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη .Καθ΄όλη τη διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά εκδήλωναν ιδιαίτερο ενθουσιασμό για κάθε άξονα του θέματος που προσεγγίσαμε. Τα μέσα μεταφοράς, τα σήματα, οι κανόνες οδικής συμπεριφοράς, το ποδήλατο κέντριζαν το ενδιαφέρον τους και με χαρά ανακοίνωναν τις δραστηριότητες στους γονείς. Από την ενασχόληση μας με τη συγκεκριμένο πρόγραμμα ενημερώθηκαν οι φάκελοι των παιδιών.

ως προς την τοπική κοινότητα

Οι δραστηριότητες μας έγιναν γνωστές στην τοπική κοινότητα και μέσω των μαθητών βοήθησαν να αναπτύξουν θετική στάση σε θέματα οδικής ασφάλειας καθώς τοποθετήθηκαν αναγκαίες πινακίδες και έγιναν διαβάσεις.

3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος

Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα)

Κατά την υλοποίηση του προγράμματος εμφανίστηκαν δυσκολίες. Εκπαιδευτικός που υπηρετούσε 20 χρόνια στη σχολική μονάδα μας έχασε τη ζωή του λόγω covid-19. H ψυχική μας κατάσταση ήταν τόσο φορτισμένη που για αρκετό διάστημα δεν ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα. Στη συνέχεια βρήκαμε το κουράγιο και συνεχίσαμε.

Προτάσεις

Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)

Για την καλύτερη υλοποίηση του προγράμματος θα μπορούσαμε

  • Να επισκεφτούμε ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής
  • Να καλέσουμε έναν τροχονόμο

Λόγω πανδημίας καθίσταται δύσκολο. Υπό άλλες συνθήκες οι συγκεκριμένες επισκέψεις θα βοηθούσαν καλύτερα τους μαθητές να κατανοήσουν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.